Snö är det nya skånska snusmärket som säljer sitt vita snus i snusförpackningar gjorda av kartong istället för plast. Vi tog kontakt med VD Nils Djurklou på ”Snö No Tobacco Products AB” för att höra mer:
Kartong istället för plast som förpackningsmaterial till snusdosor låter ju som en bra idé, varför har ingen i modern tid gjort det tidigare?
– Det var exakt vad jag också undrade. Det mest troliga är att de stora aktörerna har investerat alldeles för mycket i sina nuvarande produktionsanläggningar och i standards för kylar och transporter för att kunna lägga om strategin så drastiskt. Det behövs nog en uppstickare som visar att saker kan göras på ett miljösmartare sätt.
Materialet i snusaskarna är Stora Ensos falskartong CKB Nude,som produceras vid bruket Skoghall i Värmland. Hur kom du i kontakt med dem?
– Ursprungligen utvecklades förpackningsdesignen av några eldsjälar på Billerud Korsnäs, men de kunde inte leverera en förpackning i CKB Nude så vårt förpackningsföretag Schur Pack rekommenderade Stora Enso.
Och hur sålde du in idén?
– Jag hade letat samarbetspartners från Norrland till Vietnam innan jag blev tipsad om nikotinpåsetillverkarna The Art Factory i min egen hemstad Helsingborg. Där mötte jag Thomas Ericsson, det vita snusets nestor, som varit med och utvecklat storsäljare som Zyn och Nordic Spirit och han hade länge försökt ta fram en liknande förpackning. Så det var en lycklig slump och vi fann varandra direkt.
Hur såg processen ut fram till ett färdigt resultat?
– Vid sidan om andra uppdrag inom kommunikation och marknadsföring har jag jobbat med det här projektet i tre år nu. Jag mötte Thomas vid årsskiftet 2019/2020 och därefter gick det fort. Förpackningsdesign föll på plats, vi testade olika smaker på fokusgrupper, beställde etiketter, anställde folk och producerade själva nikotinpåsarna i The Art Factory’s fabrik på Råå, söder om Helsingborg. Vi har funnits på marknaden drygt en månad nu och fått stort intresse från både återförsäljare och slutkunder.
Det säljs 270 miljoner snusdosor av plast i Sverige, och er produktion i år beräknas uppgå till 200 000 förpackningar, på vilket sätt gör ni skillnad?
– Även den längsta resan börjar med ett steg. Och tänk på att det i stort sett enbart är i Q4 vi ska sälja den kvantiteten. Men vi har betydligt högre ambitioner för framtiden, inte minst internationellt. Vi säljer redan nu i UK, Benelux och Kanada och får dagligen förfrågningar från andra marknader.
Hur har förpackningarna mottagits av snusarna?
– Mycket positivt så här långt. Från Snusbolaget som står för ca 15% av all snusförsäljning i Sverige har vi förstått att vi sålt bättre än de flesta helt nya varumärkena.
Vilka andra reaktioner har ni fått?
– Ärligt talat enbart positiva. Vår målgrupp är kvinnor och män 20-40 år och enligt alla undersökningsföretag är miljö och klimatfrågor det de prioriterar allra högst. Så finns det ett miljösmartare alternativ som inte kostar mer, väljer de gärna det.
Hur ser framtiden ut för era förpackningar?
– Vi tror att många kommer att hitta liknande lösningar framöver och vi har redan fått förfrågningar från internationella aktörer och undersöker just nu möjliga samarbetsformer.
Text: Åke Högman